Friday, May 18, 2018

author photo

Bila Puasa Ramadhan, Teringin Pula Bubur Pedas Sarawak : Antara menu yang cik akak paling suka bila puasa ramadhan. Yang herannya waktu je orang berjual bumbu bubur pedas. Serius kena tunggu puasa ramadhan baru boleh lepaskan tekak yang teringin.


A post shared by cik akak (@cinta_hanie) on

Kalau dapat lepas tekak teringin memang bersyukur sangat-sangat.

Tapi masalah bumbu bubur pedas tak ada pula yang jual. Agaknya orang zaman sekarang tak peduli dah makanan lagenda musim puasa macam ni. 

Bubur Pedas Sarawak antara makanan lagenda nenek moyang orang Sarawak. Kalau tak kenal tu bermakna tak pernah ambil tahu makan tradisi.

Cik akak setiap kali puasa. Memang kena mencari bubur pedas ni. Balik kampung kena tanya ibu. Kot-kot ada bumbu bubur pedas.

Bubur Pedas Sarawak ni tak da pedas sangat. Kalau nak pedas, boleh tambah sendiri cili padi.

Bubur Pedas Sarawak, kena masak guna sayur-mayur je. Tak pun boleh tambah pucuk tauhu kering tu. Nak lagi sedap. Boleh tambah udang dan sotong. 

Kalau datang Sarawak, jangan lupa cuba Bubur Pedas Sarawak. Tapi kena datang musim puasa ramadhan je. Musim lain tak dah. 

This post have 0 komentar


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post