Drama Adaptasi Novel Bawa Budaya Yang Menakutkan - Dunia Cik Akak

Wednesday, January 3, 2018

Drama Adaptasi Novel Bawa Budaya Yang Menakutkan

♥ Assalamualaikum ♥
Drama Adaptasi Novel Bawa Budaya Yang Menakutkan : Tidak dinafikan saban hari silih berganti sahaja drama adaptasi novel yang ditayang di kaca televisyen. Kadangkala cik akak sendiri tak sempat untuk mengikut drama adaptasi novel tersebut. Menurut Prof Dr Asiah Sarji, Drama Adaptasi Novel Bawa Budaya Yang Menakutkan.

Menurut sumber yang dipetik dari Berita Harian Online drama adaptasi novel bawa budaya yang menakutkan. Ini kerana drama adaptasi kurang berkualiti. Selain itu juga beliau mengulas bahawa setiap drama yang ditayangkan di kaca televisyen haruskan menitikberatkan kualiti yang tinggi supaya apa yang dihasilkan tidak hanya menghibur dan memberi keseronokan sahaja. 
KUALA LUMPUR: Aliran drama adaptasi daripada novel yang kini menjadi kegilaan masyarakat umum bukan saja membawa budaya baharu menakutkan malah dianggap tidak banyak membantu penonton untuk membina kehidupan.
Pensyarah Pusat Pengajian Pengurusan Industri Kreatif dan Seni Persembahan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr Asiah Sarji, berkata dapatan daripada kajian kumpulan fokus yang disertai 'orang besar' dalam industri itu mendedahkan sebahagiannya berpunca daripada sikap pemain industri yang hanya mahu memenuhi 'tuntutan' peminat dan penonton sedia ada.
"Penerbit hanya mahu menjual buku, manakala stesen televisyen pula mahu mendapat 'rating' yang tinggi sehingga mereka menggunakan novel ringan kerana ia mempunyai penonton tersedia dan ini yang menyebabkan kita terperangkap.
Semoga selepas ini, lebih ramai pengarah serta penerbit filem atau drama lebih alert kepada situasi tersebut. Cik akak pun,kadangkala bosan dengan drama adaptasi novel. Bila ditayangkan di kata televisyen. Memang cik akak memilih drama mana yang sepatutnya cik akak ikuti. 

4 comments:

  1. Rasanya drama adaptasi just nak relax2x minda je sambil menonton kan kak. huhu. Kalau 24 jam drama serius dan terlalu intelektual, boleh pening kepala juga tu. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah..cik akak memilih juga drama adaptasi novel ni. Kadang jemu mata nonton..hihi

      Delete
    2. Setuju kak. GV pun memilih drama mana yang nak tonton. Lagipun kebanyakan jalan cite sama. Huhu.

      Delete
  2. drama adaptasi novel ni saya pun tengok juga..tapi pilih juga yang mana satu lebih memberi pengajaran dan iktibar..tak semua saya tengok

    ReplyDelete