Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Friday, July 1, 2016

Drama Sayangku Kapten Mukhriz Adaptasi Novel Anugerah Terindah Karya Sophilea [Sinopsis Sayangku Kapten Mukhriz] - Slot Akasia Terbaru

♥ Assalamualaikum ♥

Drama Sayangku Kapten Mukhriz Adaptasi Novel Anugerah Terindah Karya Sophilea [Sinopsis Sayangku Kapten Mukhriz] - Slot Akasia Terbaru

Ustaz Mukhriz Dr Arin

Sinopsis Sayangku Kapten Mukhriz













































21844967














Kesian juga kat Arin, dia bukan calon isteri idaman Mukhriz. Rupanya Mukhriz pernah menyimpan perasaan pada seorang gadis Indonesia yang berniqab tetapi cinta tak kesampaian disebabkan tiba-tiba Rabiatul Adawiyah menghilang diri tanpa khabar berita. 10 tahun terpisah pun Mukhriz masih boleh terperasan Adawiyah yang hanya nampak mata. Kecik hati Arin, dia yang dok sebelah Mukhriz 9 tahun lalu dalam kereta api Sinaran Utara langsung Mukhriz tak ingat walhal siap bertukar novel. ( kat sini point yang bagus). Kelemahan Ustaz yang menunjukkan dia juga manusia biasa, dia takut dengan komitmen sedangkan dia selalu jadi kaunselor untuk pasangan yang bermasalah dalam rumahtangga. Dalam bab buat keputusan, boleh saja buat istikharah, tapi ditangguh-tangguh. Pastu nampak macam tak yakin dan tak redha kahwin dengan Arin.




Lepas kahwin gedik Arin makin menjadi tapi malu-malu kucing. Ustaz pula tunjuk taring sampai tersipu malu pulak si isteri. Mereka telus, tiada rahsia yang disembunyikan. Bahagia walaupun Ustaz tak pernah lafazkan cinta. Cerita Zakuan abang sepupu yang ada hati pd Arin tu seperti kudis sahaja. Tak tahu pulak lepas tu jadi kudis buta. Pada Cik Pah, Zakuan tiba2 jadi meroyan sebab tak dpt kahwin dengan Arin sampai sanggup cederakan Arin tu tak ada pun tak apa, sbbnya penulis jadikan Amrina adik Arin sebagai pengganti di akhir cerita. Cepat sungguh berubah hati dan rasa bersalah padahal ada kes culik, cedera dan langgar lari. Macam tak ada pun tak apa. Kalau nak adakan juga, buat watak Zakuan sebaik Adawiyah, biar Ustaz Mukhriz makan hati dan pembaca pun ada pilihan. Eceh sesuka hati nak tukar cerita ;)



Konflik sebenar yang menjadikan cerita ini menarik tapi masih boleh dipertikaian adalah seorang banduan (Awina) minta Ustaz peristerikan dia selepas bebas dari penjara atas kesalahan membunuh bekas suami tanpa niat kerana cuba selamatkan diri. Dia bilang lepas dia keluar penjara tak ada orang nak bimbing dia lagi dan nasib anak perempuan dia tak terbela. Hellooo, sesenang jek ek minta suami Arin kahwin dgn alasan tu. Sanggup pula bermadu. Atas satu insiden, si Arin ni tetiba lembut hati izinkan ustaz yang susah di tackle tu kahwin dengan si Awina yang nak derma buah pinggang secara bersyarat kat ustaz yang koma akibat kemalangan. Mmg buat orang lagi bengang dengan tambahan drama Arin lari bawa diri ke Indonesia masa ustaz selamat dibedah. Tang derma buah pinggang bersyarat tu dah ok sangat tapi tang lari bawa diri tu yang buat orang cemuih. Emm korang baca la sendiri.




Kalau nak kahwin dengan saya, bukan macam ni caranya. Datang jumpa keluarga saya ya

"Terima kasih Ustaz Mukhriz. Tunggu rombongan saya ya" - m/s 224






Pertemuan pertama dengan Ariana mengingatkannya kepada pertemuan 9 tahun lalu. Mereka pernah bertemu dalam perjalanan pulang menaiki keretapi dan juga pernah bertukar novel. Hakikatnya Mukhriz juga tertarik dengan Ariana. Cuma Mukhriz yang tak pandai nak bagi reaksi berlebihan. Yelah, takkan ustaz pun nak tergedik-gedik juga kan? Cuma saya agak kelam dengan karakter Mukhriz ni bila dia sentiasa tekankan yang dia masih belum bersedia untuk pikul tanggungjawab sebagai suami? Err, bukankah menurut hadis, perkahwinan tu menyempurnakan separuh agama? (Maafkan saya kalau saya silap) Kemudian, bila dah yakin dengan rentak hatinya sendiri barulah dia beristikharah. Bila dah pasti dengan petunjuk yang diperolehi barulah Mukhriz melamar Ariana secara beradat.





Kisah sengal sang doktor memikat sang ustaz
Kisah gediks sang doktor memikat sang ustaz
Kisah sang doctor HILANG DARI RADAR bila lihat sang ustaz






Detik pertama Dr Ariana berjumpa dengan Ustaz Mukriz ialah ketika kali pertama terpandang Ustaz Mukriz di majlis kenduri kesyukuran rumah abang Dr Ariana, Izzuddin. Jatuh Cinta Pandangan Pertama ! Itulah Dr Ariana. Pelbagai cara dan usaha dilakukan oleh Dr Arianna untuk memikat hati Ustaz Mukriz. Dr Ariana bagai perigi mencari timba dalam usahanya ‘mengorat’ sang Ustaz. Apa yang tidak dibuat oleh Dr Ariana untuk meraih perhatian Ustaz Mukriz. Jeling-jeling ustaz, renung-renung ustaz, hadiri ceramah uztaz, hantar sms berani mati melamar ustaz, menghantar surat cinta ala-ala budak sekolah menengah siap dengan pantun pen merah pen biru lagi, menghantar sejambak bunga mawar kuning kepada ustaz, menghantar kuih saban minggu kepada ustaz sehinggalah kemuncaknya Dr Ariana sanggup meminang Ustaz Mukhriz. Dr Ariana sudah bikin huru hara! Dr Ariana sudah melanggar adat! Izuddin pening kepala, Ustaz Mukriz Terkesima, Tuan Razlan tidak terkata dengan kesengalan anak daranya, Mama Ariana nak cilikan mulut anaknya!. Namun bak kata pepatah usaha tangga kejayaan kan. Kesungguhan Dr Ariana akhirnya membuahkan hasil apabila mereka berdua selamat diijabkabulkan dengan lamaran daripada Ustaz Mukriz sendiri untuk Dr Ariana tersayang. Tersenyum gembira Dr Ariana apabila sang ustaz telah menjadi suami dambaannya.



Ariana : Banyak yang ustaz boleh bantu saya
Ustaz Mukriz : Kalau boleh tolong saya tolong
Ariana : Tolong jadi suami saya.
Ariana : Maaf kalau ustaz tersalah sangka. Saya maksudkan apa yang
Saya cakap. Saya sukakan ustaz.
Ustaz Mukriz : Saya bukan sesiapa jauh sekali seorang yang layak menjadi suami
Cik Ariana
Ariana : Saya tak perlu kenal siapa ustaz tapi saya tahu saya dah jatuh hati.



Ustaz Mukriz : Rasanya tak boleh. Lagipun tak elok lelaki dan wanita yang bukan
Mahram keluar bersama
Ariana : Bukan keluar berdua. Saya,ustaz, Kak Marlia, along, Kreisya, lepas tu
Ustaz nak ajak kawan satu bilik pun tak apa!



Dan mengasihi Syed Mukhriz Al- Attas.
Ustaz Mukhriz: Bagi saya masa Ariana.
Ariana : Ambillah banyak manapun Mukhriz. Saya tetap menunggu. Jadi suami saya.
Saya tetap menunggu. Saya cuma nak satu jawapan, sudikah ustaz menerima
Saya sebagai isteri?
Ustaz Mukhriz: Kalau nak kahwin dengan saya, bukan macam ni caranya. Datang jumpa 
Keluarga saya ya.
Ariana : Ya Allah, ya ke ustaz? Hujung minggu ni juga saya hantar rombongan 
Meminang!. Terima kasih ustaz Mukriz. Tunggu rombongan saya ya.”



Senyum ya ustaz.
Ustas Mukhriz : Terima kasih Ariana. Saya ketawa sekarang ni. Selamat malam. 
Assalamulaikum.






“Maafkan saya Ariana tapi layak ke saya jadi imam Ariana? – Ustaz Mukriz
“Macam nilah ustaz, saya dah luahkan apa yang sepatutnya saya bagitau ustaz. Kalau ustaz menolak, saya faham dan sangat-sangat memahami. Saya bukan ustazah pilihan. Siapalah saya inikan, sudahlah tak tahu malu ada hati pulak nak kahwin dengan orang sebaik ustaz. Mungkin pada ustaz saya ni bukan orang baik-baik. Menggatal. Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.!” – Ariana
“Ariana!” – Suara Mukhriz sedikit meninggi.
“ Nanti dulu, saya belum habis lagi. Kapten Syed Mukhriz Al- Attas, hina sangatkah saya kalau jatuh cinta dengan seorang ustaz? Teruk sangatkah saya ni sampai tak layak memilih ustaz sebagai suami? Saya ketepikan malu seorang wanita untuk memiliki Ustaz Mukhriz. Tapi sekarang , saya faham saya bukan sesiapa pun pada ustaz. Assalamualaikum. – Ariana






“Kan saya dah bagitahu dia kawan saya kat kampong” – Ustaz Mukriz
“Macam tak percaya je. Macam tipu je. Macam ada something jer ustaz dengan dia” – Ariana
“Kalau saya cakap Husna itu jodoh untuk saya yang dicarikan umi saya, macam mana?” – Ustaz Mukriz
“kalau macam tu, tahniahlah.” – Ariana



“Biarlah diaorang minat saya, yang penting saya milik siapa, kan...” – Ustaz Mukhriz.
“Yalah, milik Ariana Dahlia Mohd Razlan seorang. Saya tak bagi kat sesiapa pun. Jadi yang lain tu jangan mimpi ya nak ambil Mukhriz saya ni” – Ariana.









“Arin..arin..Nak peluk saya tunggu malam nanti kan boleh. Tak kan tak menyempat pula. Tak kan lari gunung dikejar, Ariana sayang.” – Ustaz Mukriz
“Okey, makan mi goreng dulu. Lepas tue, nak makan saya sekali pun saya okey je.” – Ustaz Mukriz
“Rindu. Siapa cakap tak rindu. Kalau boleh terbang, saya dah terbang dah balik jumpa Arin kat sini. Tapi tak boleh. Kerja didahulukan, isteri diutamakan. – Ustaz Mukriz
“Saya sayangkan Arin. Kalau boleh saya nak bawa Arin masuk syurga kalau saya juga diizinkan untuk masuk ke Jannah.” – Ustaz Mukriz
“Saya sayangkan mujahidin kecil kita ini. Ingat lagi pada impian saya? Saya ingin sekali mereka menjadi sebahagian penghuni Jannatul Firdaus. Lepas ini Arin kena banyak baca surah Maryam, surah Yusuf supaya anak dalam ni kuat.” – Ustaz Mukriz
“Arin sayang.....kan habib dah cakap hanya Arin zaujah habib dunia dan akhirat.






Ada hati yang terguris kerana ada insan lain yang meminta.
Ada hati yang terpaksa berkorban kerana insan tersayang.
Ada hati yang merajuk kerana ditinggalkan oleh sang isteri.
Ada hati berkata ADA APA DENGAN CINTA?



Dr Ariana terpaksa pasrah demi cinta kepada habibnya,
Dr Ariana terpaksa melepaskan habibnya kerana SESUATU



Persoalannya, apakah SESUATU ITU? Apakah yang berlaku kepada Ustaz Mukriz? Mengapakah Dr Ariana perlu berkorban? Siapakah yang begitu terdesak meminta cinta dan kasih Ustaz Mukriz selain zaujahnya? Adakah cinta Ariana hanya bertepuk sebelah tangan? Adakah tiada sekelumit rasa cinta dalam diri Ustaz Mukriz terhadap Dr Ariana? Bertahankan rumah tangga yang mereka bina? Atau Allah lebih menyayangi Ustaz Mukriz? Apa pula kaitan Keretapi Sinaran Utara dan novel Badai Semalam kepada mereka berdua? Persoalan demi persoalan ini akan terjawab dengan berakhirnya pembaca di titik yang terakhir dengan membaca novel ANUGERAH TERINDAH ini. Pengorbanan Dr Ariana merupakan satu pengorbanan yang tidak sanggup dilakukan oleh semua wanita yang bergelar isteri! Sungguh pembaca akan berasa sangat sedih melihatkan nasib yang diterima oleh Ariana sehingga boleh menitiskan air mata. 



“Arin bersyukur akhirnya habib berterus terang. Arin tahu habib, arin bukan zaujah pilihan habib. Arin tak akan boleh jadi seperti yang habib nak. Tapi Arin nak habib tahu...Arin tak pernah cintakan seseorang sepertimana Arin menyintai Habib. Arin tak pernah tunggu orang selama mana Arin tunggu Habib. Arin tebalkan muka, malukan diri sendiri untuk dapatkan habib tapi habib...Ya lah Arin sedar siapa diri Arin ni. Maafkan Arin, habib. Halalkan makan minum Arin. Ampunkan dosa Arin. Arin tak boleh duduk kat sini lagi.” 









Perigi mencari timba??? 
Layak kah aku utk bercinta??? 
Ini lah persoalan yg ada di dalam Anugerah Terindah....



seorang ariana yg cuba menagih kasih, cinta dan syg drpd seorg lelaki dan suami sehingga sanggup utk meminang lelaki tersebut.....namun adakah benar tiada rasa cinta, kasih dan syg seorg ustaz mukhriz untuk ariana???
berjaya kah ariana meraih cinta sucinya?
mampukah syed mukhriz menyayangi dan menyintai ariana???
Tapi siapa pula awina yg tiba2 muncul dan sanggup mendermakn buah pinggang nya utk mukhriz dan sbg balasannya ingin menjd isteri kedua syed mukhriz???
tegar kah seorg ariana berkongsi kasih dgn penyelamat suaminya???












































-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10 comments:

  1. panjangnyaaa x larat nk baca hehe

    ReplyDelete
  2. nak pesan novel ne macam mane ye?

    ReplyDelete
  3. nak pesan novel ne macam mane ye?

    ReplyDelete
  4. Wahhh.... Ceritanya sangat bagus dehh. Baru baca sinopsisnya aja udah asyiik apalagi kalau baca novelnya

    ReplyDelete
  5. Ceritanya sangat bagus..

    ReplyDelete
  6. Seronok la cerita ini

    ReplyDelete
  7. Novel je best..dramanya langsung xbest..sori jgn kecam

    ReplyDelete
  8. apa nama artis adik kepada ariana tuh dalam drama ini ???? hairan sy . xtau

    ReplyDelete
  9. Saya ingin nk beli novel dan baca novel anugerag terindah ni

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN