Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Saturday, December 12, 2015

Buah Terap @ Tarap Sarawak - Cik Akak Memang Tak Makan

♥ Assalamualaikum ♥

Buah Terap @ Tarap Sarawak - Cik Akak Memang Tak Makan | Elok-elok cik akak duduk Sarawak tapi masih belum dapat makan makanan yang amat popular di Sarawak...hahahaha..gelak jahat. Ala biasalah cik akak....bab makan mana boleh main telan je..haha..tekak memilih. Berbanding adik -beradik lain cik akak memang tak reti makan buah terap @ tarap nie. 

 

Buah terap nie agak berbau. Tu pasal cik akak tak makan....nak sumbat dalam mulut tu memang payah. Sebab cik akak alahan pada buah yang berbau wangi. 

Kalau korang nak tahu....rasa buah nie pun cik akak tak tahu..,,hahaha...memang sah tak pernah makan. Nampak pelik setakat buah je....mana boleh tak reti.

Nanti korang datang sarawak koranglah boleh rasa. Cik akak nak cerita rasanya dalam blog memang payah. S3bab cik akak tak pernah makan pun. 

Tadi ada rakan blogger tanya pasal buah engkalak. Ok nanti cik akak cerita. Dulu pernah up entri pasal buah engkalak. 

Satu lagi buah paling unik...buah mawang....hanya boleh didapati di negeri sabah dan sarawak sahaja. Kalau kat sabah di kenali sebagai embawang tapi di sarawak di kenali dengan nama mawang. Orang melanau pula panggil dengan nama buah pangey...hahaha...

So nanti cik akak cerita..tengah musim ni....tu pasal nak cerita lebih.
Terap atau tarap adalah sejenis pohon buah dari marga pohon nangka(Artocarpus). Buahnya serupa nangka yang kecil, dengan bau wangi yang kuat, seperti dicerminkan oleh nama ilmiahnya: Artocarpus odoratissimus. Buah ini juga dikenal sebagai marang (Filipina) atau Johey Oak (Ingg.).
Pengecualian: Jenis pohon terap ini tidak sama dengan pohon benda atau bendo (Artocarpus elasticus), yang juga disebut terap (di Serawak) atauteureup (di Jawa Barat).
Info - Buah Terap

3 comments:

  1. Uishh sdpnya kak...kat cne da x da dah.buat kuih

    ReplyDelete
  2. Isinya warna putih..mesti sedap ni cik akak..eh cik akak tak makan ye..sorry..

    ReplyDelete
  3. knape tak tahann bau dia?? bau macam durian ka????

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN