Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Monday, September 28, 2015

Bajet Belanja Kahwin

♥ Assalamualaikum ♥

Bajet Belanja Kahwin | Ibu selalu pesan....nak kawen biar belanja tu cukupkan dulu...kalau dah tak de bajet nak meriah sangat..ambil yang wajib je dulu. Sebab sanding tak sanding...semua tu tolak tepi..hahaha...

Kalau ikut zaman sekarang...,orang dah tak nak akad nikah kat pejabat agama dan masjid...semua nak buat kat dewan...kat rumah...lepas tu nak sanding...guna dewan besar yang bersewa beribu-ribu ringgit....kalau tak buat meriah macam tu....mesti orang sana mengata...orang sini mengutuk kan...lebih lagi orang kerja kerajaan....alahai...mulut tempayan boleh lah tutup....mulut orang siapa yang nak tutup...awak...awak ke...hahaha

Kalau bajet tak cecah berpuluh-puluh ribu...jangan  harap nak kawen dengan anak dara orang....zaman sekarang nie.,.orang jual anak kot...pasal tu cik akak tak nak komen lah...zaman GST....


Teringat dengan sepupu cik akak sendiri....bulan November nak kawen dah.....Tapi sebelah perempuan minta hantaran 10K...tu baru hantaran duit je...belum lagi hantaran berbalas dulang bagai...entah lah dah sayang kan...rela je cukupkan 10K tu..hahaha...

Tak pe.....makcik cik akak kan nak meriah sangat...hahaha...tak mahu buat macam emak cik akak buat majlis...yang penting menunjuk tu lebih afdal...bukan nak kata makcik sendiri..tapi itu lah hakikatnya...hahaha...dunia penuh dengan dugaan....

Lain pula emak cik akak....meriah kalau lepas tu hutang keliling pinggang..bagus tak payah buat meriah...cukup ambil yang wajib je...

Akad nikah tu penting...tak kira kat pejabat agama ke masjid..yang penting dahulukan yang wajib...

Dah akad...makan doa selamat...tak payah nak sanding bagai...cukup ada bilik penggantin dan pelamin...

Hiasan bilik dan pelamin....semua sendiri hias. Tak ambil pun sewa pelamin. Semua guna apa yang ada je....cantik lagi cantik sendiri buat....ikut kesuaian sendiri...

Bab gubahan hantaran......pun buat sendiri juga....tak perlu suruh orang lain....rujuk je google.my...semua ada kat sana....tak nak berbalas dulangbpun boleh..yang penting ada mas kahwin kan...

Pasal jurugambar....pakej, semua tak guna...guna je kamera sendiri...lagi jimat...sekarang nie...semua individu ada kamera kan...tak de juga...ambil guna handphone canggih korang tu..hahahaha...lepas tu edit sendiri....

Pasal kad kawen....tempah mahal..baik buat sendiri...ikut kehendak sendiri....sendiri print...tak pun jemput je guna media sosial facebook.....hihi...lagi jimat...kalau tradisi kampung...jemput je dari rumah ke rumah...seronok lagi kahwin gotong-royong...

Paling penting bagi ibu cik akak ialah.....orang yang datang bertandang...cukup makan...cukup minum....kan tu lebih elok..dari membazir......

Apa pun cara kita kawen...tak perlu membazir dan menunjuk....memang orang tak akan mengata....tapi sentiasalah beringat...kawen biarlah ikut kemampuan....tak note untuk diri sendiri juga....

1 comment:

  1. Yang wajib tu yang penting.. waktu kawin tak meriah tak apa.. yang penting lepas kawin meriah. haha

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN