Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Monday, April 20, 2015

Dapat Gaji Habis Untuk Bayar Hutang

♥ Assalamualaikum ♥
Imej google

Dapat Gaji Habis Untuk Bayar Hutang

Tipulah kalau korang tak ada hutang. Hutang rumah, hutang loan kereta dan macam-macam lagi lah. Asal dapat gaji je mesti habis untuk.bayar hutang sahaja. Tak dapat nak belanja untuk kepentingan diri dan keluarga lagi kan. Elok lagi bagi yang pasangannya bekerja. Kalau yang duduk jadi suri rumah sahaja memang rasanya terbeban.

Setiap kali dapat gaji...tak pernah kita fikir untuk benda lain kan. Selesaikan semua hutang baru lah nak fikirkan belanja untuk diri sendiri dan keluarga. Nampak tak...tak semudah itu kita nak dapatkan sesuatu benda atau harta kan. Ingat petik jari tak mampu buat harta benda bergolek...

Kemungkinan ada yang tak suka berhutang tapi bagi yang kurang pendapatan. Semestinya memilih untuk berhutang. Apa yang penting kita pegang selepas berhutang. Jujur untuk bayar balik apa yang kita pinjam. Biarpun tak banyak mana...yang penting hutang tetap bayar.

Berhutang memang tak digalakkan...Tapi kalau dah tak berkemampuan dari segi pendapatan kecil. Apa yang mampu kita lakukan..Kena jugalah berhutang.

La....asal gaji je habis untuk bayar hutang...keluhan yang biasa cik akak dengar. Dah nama hutang kan...kena.lah bayar...

Cik akak pun ada hutang juga. Tapi kita boleh belajar untuk buat simpanan RM50 sebulan. Cik akak sekarang pun simpan banyak tu je setiap bulan...hahaha..sikit pun tak apa..yang penting ada simpanan kan.

Nak ambil berkat lagi duit kita. Kena lah bagi ibu ayah. Memang mereka tak pernah minta tapi kita sebagai anak pandai-pandai bawa diri kan.


8 comments:

  1. Betul tuh..
    hutang² jugak...simpanan tok mase depan pun kena ade jugak kan.. :)

    ReplyDelete
  2. erm... btl tu cik akak... walaupun sikit kan mesti menabung...

    ReplyDelete
  3. Menabung amalan dunia..kita sama2 praktik tabubg RM5 sekeping2...Inshaa Allah nt tak terasa tebung penuh

    ReplyDelete
  4. memang gaji habis ke hutang jer...tapi, pejam mata juga untuk simpanan sendiri...

    ReplyDelete
  5. Ikut realiti masa kini, berhutang memang tak dapat dielakkan...... :-(

    ReplyDelete
  6. sikit2 lama2 jdi bukit cik akak :)
    entah2 dh jdi gunung ntah saving cik akak ni :)

    ReplyDelete
  7. sama la kite akak huuu huuu huuu :(
    blom kira gst lg tu hurmmm

    ReplyDelete
  8. hidup kat malaysia sekarang dah macam the hunger game dah

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN