Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Wednesday, March 4, 2015

Jadilah Blogger Yang Berbudi Bahasa

♥ Assalamualaikum ♥

Jadilah Blogger Yang Berbudi Bahasa. Awak bukan lah budak lagi. Tak kan lah asyik nak minta tegur. Otak ada, akal ada pergi lah guna. Ini tak asyik ikut sedap mulut je...

Ada segenlitir blogger ni....bila komen serius macam tak berpuas hati. Serius ada yang cemburu...agak-agaknya manusia macam nie lah rasa diri dia perfect..

Cik akak tak salahkan korang bila nak komen...tapi berhati-hati dengan penulisan komen anda...sebab blogger nie bukan tunggul kayu.....bila korang mengata...pasti ada terasa kan...

Cik akak pun macam tu juga.....Menjadi penulis blog tak semudah yang kita sangka....boleh buat apa yang kita suka....tak perlu nak fikir perasan orang lain...

Alah cik akak.....blog biasalah....tiada pintu..tiada pagar...alarm rumah lagi tak de... Ya mungkin itu anggapan setengah blogger yang kurang sikit pemikirannya...hahaha...

Ya betul....tapi...kita wajib tahu nilai budi bahasa bila masuk blog orang lain..

Blogger macam nie....tak kan kemana....apa yang ada cuma dalam diri dia.....dia terlalu sempurna....

Nah ambik....pergi tayang muka kat cermin tu....kaji dirik sendiri dulu sebelum nak kutuk mengutuk orang lain....rendahkan diri dalam pergaulan ok...

Mungkin komen blog tu hak sesorang blogger..tapi jangan lah melampaui batas dan memalukan sesetengah pihak...
Tu baru satu orang...kalau banyak yang macam nie....memang tak tahu nak kata apa...

Blog memang salah satu medium sosial yang semua orang boleh tengok, baca dan komen....Tapi bukan bermakna korang boleh buat sesuka hati je..

Tengok macam pemilik rilekssminda  Uncle Bin Muhammad nie...dia boleh menjadi contoh teladan yang baik...bila komen blog...tak pernah sikit pun cik akak terasa.....sebab dia pandai bawa diri...tak pernah sombong atau bangga diri..

Sebab dalam diri beliau penuh dengan sopan santun...kaya dengan budi perkerti......malahan tak pernah sekali pun dia membezakan blogger...

Rugilah kalau blogger muda tak belajar dari dia...serius entri ini bukan nak mengampu..tapi hakikatnya....dia blogger yang cik akak kagumi...

Asal komen je....mesti cik akak gelak..sebab dia tak pernah serius bila komen...dia tahu perangai cik akak macam mana...cik akak jenis yang suka main-main...

Blogger.....kita sesama blogger biarlah jadi sahabat...tak perlu bermusuh antara satu sama lain...
Sebab kita semua sama....cuma penulisan kita je yang membezakan kita...awak siapa...dan saya siapa,.

Engkau otai berbisa ke...tak berbisa ke....tapi tolong jangan kurang ajar ok....sebab bila kita komen...haruslah berhati-hati....tak pasal-pasal ada yang makan hati....



20 comments:

  1. ASSALAMUALAIKUM AKAK.
    TQ SHARING PENDAPAT.
    ADIK PUN PERNAH LALUI APA YANG AKAK LALUI.
    TAPI ADIK DIAMKAN JE.
    TQ AKAK...
    http://jmbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. sesetengah blogger tak pikir dulu time tulis . sabar ye cik akak

    ReplyDelete
  3. nape cik akak? mcm serius je ni

    ReplyDelete
  4. kadang2 komen pakai hentam je..tu yg xpikir ape penulis blog rase..

    ReplyDelete
  5. Sis..kathy tak leh baca entri sis via hp. Kena buka versi web jgk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup kalau versi mobile, hnya nampak tajuk je.

      Delete
  6. salam cik akak, kebiasaannya memang ada golongan2 yang sebegini...payah nak cakap sebab bila tegur terus lagi naik melenting... they think they are right all the time...dan orang lain tu ada jer cacat celanya...

    ReplyDelete
  7. yap sy setuju dgn cik akak, yg dua rangkap terakhir tu.. :)

    ReplyDelete
  8. Bahasa melambangkan peribadi kita.

    ReplyDelete
  9. Yup..nasihat yang bagus, bukan sahaja komen2 dalam dunia blogger ni perlu dititik beratkan tetapi dimana saja juga dilaman2 sosial yang lain dan dalam percakapan seharian kita.

    Budi bahasa budaya kita ^_^
    Dekat dihati...

    ♥♥♥

    ReplyDelete
  10. setakat ni tak pernah lagi berdepan dgn komen2 yg menyakitkan hati. huhu.
    apapun sebagai blogger, mmg susah nak hasilkan penulisan yg memuaskan hati semua org.
    yg si tukang komen pun, beringatlah sendiri. akal ada sila guna. nak luahkan pendapat pun kena berhemah. jgn pakai sembur.

    ReplyDelete
  11. Jangan main tulis jerrr ..ingat la sikit ..tak gtu cik akak..

    ReplyDelete
  12. Tutur kata melambangkn peribadi seseorg..x gitu Kak hihi

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN