Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Friday, March 6, 2015

Ikhlaskan Hati Pada Tanggungjawab Dan Kerjaya

♥ Assalamualaikum ♥

Ikhlaskan Hati Pada Tanggungjawab Dan Kerjaya. Ikhlaskan anda...selama anda kerja ikhlaskan anda sebagai pekerja. Tanya diri sendiri..renungkan lah sejauh mana kita ikhlas pada tanggungjawab dan kerjaya.

Memang sukar untuk kita menilai samada kita ikhlas dengan tanggungjawab dan kerjaya. Mungkin saban hari kita mengeluh kerja kita....

Banyaknya kerja.......makin bertambah-tambah...siap satu...satu lagi yang datang...Tidak dapat dinafikan lagi bila kita selalu mengeluh dan penat dengan tugas harian kita...

Ok...di sini cik akak nak cerita satu kisah....baru je hari ini. Entah kenapa cik akak tertiba je terfikir.......Adakah selama ini cik akak ikhlas dengan tanggungjawab dan kerjaya sebagai penjawat awam...atau mungkin sebaliknya..

Hari ini...seorang cikgu di sekolah cik akak buat kertas soalan untuk ujian pertengahan semester 1.  Tapi kalau sekadar buat cincai siapa nak kan....adakah ini di namakan ikhlas pada tanggungjawab dan kerjaya...

Nah....ikhlas ke macam tu....last-last pihak pengurusan terpaksa buat balik kertas soalan tu....siapa yang jadi mangsa.....tetap cik akak juga yang kena taip balik...

Kalau ikut prosedur kerja.....memang itu bukan tanggungjawab cik akak....tapi malangnya cikgu tu main lepas tangan je....
Isnin dah nak ujian...mana ada masa nak tunggu...nak...nak....nampak tak...ikhlaslah dia pada tanggungjawab dan kerjaya...berkat ke tidak rezeki yang dia dapat...masya Allah...ini lah manusia hari ini...jadi pendidik bukan senang...tapi kenapa pilih jadi pendidik kalau tidak ikhlas pada tanggungjawab....

Lu fikir lah sendiri....cik akak taip tak sampai pun setengah jam pun...apa yang disibukkan sangat sampai kertas soalan pun tak boleh nak taip....bukan susah mana pun kalau kita ikhlas pada tanggungjawab dan kerjaya....

Bukan nak kata cik akak perfect pada tugasan kerja...tapi cik akak pegang ikhlas pada tanggungjawab dan kerjaya...bila kita kerja dengan ikhlas...hasilnya memang indah...

Cubalah belajar buat kerja dengan ikhlas...tak sampai setengah jam siap...hasilnya pun indah...






7 comments:

  1. ish ish kalau cikgu wat mcm tu mcm mn laaaa dgn anak2 murid nyer nti

    ReplyDelete
  2. Mungkin dia jadi pendidik kerana terpaksa atau dah takde pilihan lain.
    Sebab itulah mengajar sekadar melepas batuk ditangga bukan dengan penuh minat dan rasa tanggungjawab yang mahu melihat murid-muridnya menjadi cerdik pandai

    ReplyDelete
  3. keikhlasan. hanya kita je yang tahu kita ikhlas ke tak

    ReplyDelete
  4. Keikhlasan x prlu di tunjuk2 kan kak

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN