Header Ads

Resepi Kari Daging Cik Akak

♥ Assalamualaikum ♥


Resepi Kari Daging Cik Akak.

Sebenarnya kari daging cik akak nie kari daging yang simple je...boleh masak hari-hari kat rumah....bahan-bahan pun simple je...tak percaya..meh kita tengok bahannya...

Bahan-bahannya...

- 3 ulas bawang merah...
- 4 ulas bawang putih....
- Sedikit halia...letak.banyak.mana yang korang suka...
- 5 sudu cili giling....cili giling boleh beli je kat supermarket.....nak letak banyak pun boleh
- Rempas tumis yang harga 30 sen tu...korang guna je semua... .eh eh...apa lK rempah tumis..rempah tumis ialah kayu manis, bunga lawang dan sekawan dengannya..hihi
- dua atau 3 sudu kerisik wangi..hihi...
- dua atau tiga keping asam keping...
- perasa maggi...
- 1 sudu makan gula
- kari banyak sikit..biar daging nampak.kemerahan..hihi
- minyak masak....banyak sikit...supaya kari korang nampak cantik..hihi..macam kari cik akak tu..
- akhir sekali...susu cair...sikit je....pastikan guna yang brand ideal..haha...kalau brand lain..cik akak tak.berani nak kata apa...hihu...nanti kari korang lain dari yang lain...

Selesai dah senarai bahannya....kini cara memasak pula...senang dan mudah je...

1. Bahan-bahan tumis....bawang merah, bawang putih dan halia...pastikan diketuk dengan lesung batu..haha...
2. Daging digaulkan dengan kari hingga sebati...lepas tu gaul perisa maggi sekali...dah peram berapa minit..peram lama lagi elok...hihi..
3. Tumis bahan seperti biasa hingga naik baunya...lepas tu masukkan cili giling...gaul hingga sebati...
4. Dah selesai.....masukkan dgg yang telah diperam tadi....gaul hingga sebati dengan bahan tumisan tadi......lakukan dalam 15 minit macam tu..
5. Dah selesai...korang letakkan air dalam periuk dgg tu...letak sebanyak mana ug korang suka..hihi..jangan banjirkan je eh...tak pasal2 tak menjadi nanti...
6. Ok....selesai dah part tu...masak dengan api pelahan...pastikan periuk ditutup. Dengan cara ini...dgg korang cepat empuk dan lembut...hihi..
7. Eh...eh....jangan lupa letak gula satu sudu ok...

Masak dgg hingga empuk....dah siap.boleh hidangkan...

8 comments:

  1. Waaa siap resepi lagi tuuu. Lepas ni boleh lah mencuba hekhek :)

    ReplyDelete
  2. Apa ni cikk kak weh sedak nyoooo hehehhehehhehehhehe

    Thank uuu wiwiwiwi

    ReplyDelete
  3. Ehh sama la lauk kita..lya pun msk kari daging juga tadi hihi

    ReplyDelete
  4. sedanya kari daging! tapi saya x berapa minat sangat kari. kuah dia pekat sangat. hehehe

    ReplyDelete
  5. best gila kak! wow wow wow! makan dengan lempeng pun cara jugek!

    ReplyDelete
  6. Hmmm..susu bila nak masuk tu? Hehehhe.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.