Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Tuesday, October 28, 2014

Makanan Tradisi Kaum Melanau : Tumpik Sagu

♥ Assalamualaikum ♥

Imej google....

Dekat 10 tahun dah cik akak tak makan tumpik sagu nie...
Dah macam lupa asal usul pula kan...
Bukan lupa..sekarang nie memang payah nak dapat tepung sagu yang original buatan sendiri..hihi..

Dulu nenek cik akak nie memang arif buat tepung sagu tau...
Sekarang dah berusia mana larat nak buat...sejak itu lah susah betol nak dapatkan tepung sagu....

Tumpik sagu nie memang sedap tau...
Sekali makan...memang mengidam memanjang...rasanya pun unik...
Tumpik sagu memang salah satu makanan tradisional masyarakat melanau...

Tapi sekarang dah macam tak wujud je.

Tumpik sagu biasa dicampur kelapa parut dan sedikit garam serta gula untuk menaikkan aura rasanya..hihi...

Rindu nak makan tumpik sagu...

12 comments:

  1. emm..tak dapat bayangkan pulak ek penah makan ke tak..
    cik akak belajar la dari nenek cik akak tu..boleh niaga tumpik sagu..komersialkan..

    ReplyDelete
  2. Pernah ndak kah kmk makan tok oh.. hee

    ReplyDelete
  3. tengok gambar pun dah terliur..hehe..

    ReplyDelete
  4. baru first time dengar hihi.. rasa lagilah tak pernah.

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN