Wednesday, April 10, 2013

author photo
Rindu rasanya nak makan sayur labu kuning nie...
semalam cari-cari kat market center tak jumpa..huhu...
memang terasa nak sangat makan nie...kira-kira macam orang mengidam lah pula...huhu..

Esok nak cari lagi..kalau jumpa memang nak beli..
Masak terus buat sayur perkena dengan ikan masin..hahaha..

pelik-pelik je cik akak malam buta cam nie..hihi...
sebenarnya memang cik akak lapar sangat2...hihi...
cik akak lom makan lagi..hihi...

Cik akak nak kongsikan resipi emak cik akak ....
Kalau emak cik akak masak...mak oooiiiii menjimat jari..hahaha...

Labu kuning masak ikan bilis..hihi...
cik akak yang reka sendiri nama tu.,...
Apa pun nama...yang penting enjoy..hahaha...


Bahan-bahannya..

Satu biji labu kuning....dua ulas bawang merah dan bawah putih...ikan bilis secukup rasa u all....cili padi dua batang....minyak satu senduk kecil....garam & perasa secukup rasa.....

Bawang tu kena tumbuk dulu dengan lesung batu..jangan guna blender..hihi...
petua lah....cili, ikan bilis tumbuk sekali...

Goreng bahan tumbukkan tu tadi sampai kekuningan dan ade bau harum....

lepas tu taroh dua gelas air...biarkan mendidih....bila mendidih...barulah masukkan labu kuning...masak hingga lembut....

Petua menyedapkan sayur labu kuning...
Wajib ditambah gula secukupnya...


petua emak cik akak....nak lebih sedap..boleh tambah sambal belacan....

jom ler try resipi bonda cik akak..hahaha

This post have 0 komentar


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post