Artikel Terkini

Sunday, December 7, 2014

Resepi Simple Untuk Menu Tengah Hari : Sambal Ikan Bilis Berkicap Manis

♥ Assalamualaikum 


Tertiba je ada ikan bilis kat entri blog cik akak..imej google.


Biasalah dah tengah hari kan...mestilah plan nak masak memasak punya citer...siapa kata cik akak tak pandai masak..haha..takat goreng telur boleh hangus...kira dah pandai lah tu...haha..jangan rumah turut hangus tu yang payah....

Biasa tekak cik akak nie...kalau datang bulan purnama...memang semua tak nak makan..haha...bila kes tak nak makan bagai...tekak pun kurang mahu makan nasi...bukan kes diet...tapi tak de selera...hoho...

Tengok ikan bilis ada....kopek lah kopek...siap kopek.....terus masak sambal ikan bilis berkicap manis....wow memang fav cik akak dan akak angah...makan dengan nasi panas...hihi...boleh tahan juga akak ngah tambah nasi putih...hihi...

Resepi....resepi...memang simple je....5 minit siap...

RESEPI SAMBAL IKAN BILIS BERKICAP MANIS..

1. Ikan bilis banyak mana yang korang suka...
2. Bawang besar setengah biji je..haha
3. Cili padi....3tangkai je cik akak guna...nak pedas boleh tambah banyak mana korang suka...
4.kicap manis...2 sudu kecil je...
5. Gula 1 sudu kecil....boleh guna madu..kalau ada stok madu kat umah..hihi..

Caranya masak senang je....goreng ikan bilis sampai ranggup....pastikan goreng guna minyak masak yang sedikit...3 sudu kecil pun dah cukup...dah ranggup..pelahankan api dapur...lepas tu masukkan bawang, cili dan gula....pastikan gula cair ok...goreng 2 minit macam tu lah....akhir sekali masukkan kicap manis...siap..dan boleh dihidangkan..hihi.

Selamat mencuba resepi simple cik akak...

9 comments: