Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Sunday, December 28, 2014

Pipus Ikan Gonjeng - Makanan Tradisi Melanau

♥ Assalamualaikum ♥ 

Makanan tradisi orang melanau. Jam 1.00 petang bertolak balik sibu.
Alhamdulillah dah sampai sibu dah pun...

Tengok gambar di atas..macam unik je bahasa kan...hihi..

Mesti ada yang bertanya...apa tu cik akak...hihi...

Pipus merupakan salah satu makanan tradisi orang melanau....sedap memang sedap..rugi tak beli kalau balik kampung..

Kat sibu memang tak de...kat kampung cik pun tak ada...cuma kat daro je ada...area kampung badong. Tempat lain jangan cari lah...pasti tak kan jumpa..

Pipus pada asalnya mengunakkan ikan je..tapi sekarang....boleh dah guna udang dah sotong ..
Antara pipus yang paling sedap ialah pipus ikan gonjeng.

Pipus dibuat dari ikan yang  dikisar atau diblander dan dimasak dengan cara membungkus dalam daun nipah. Kemudian akan diletakkan di atas bara api sehingga masak...pipus ini sebijik macam otak-otak. Tapi bukan otak2 tau...nak tahu rasa sebenar...boleh lah singgah sarawak...

13 comments:

  1. nak tengok gambar pipusnya...hihi

    ReplyDelete
  2. Haah...kalau ada gmbr pipus tu lagi baguihhh...

    ReplyDelete
  3. Mula sik paham, tapi lepas ktk padah macam otak2, macam tauk kmk ;D

    ReplyDelete
  4. macam sedap je.. otak-otak pun N suka makan :D

    ReplyDelete
  5. yummy....jika ada kesempatan ke sarawak boleh la rietta cuba...

    ReplyDelete
  6. siyes teruja..nama pon mak aih..pelik2..

    ReplyDelete
  7. Memg pelik..kat Sabah x da lgi ikan ni

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN