Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Friday, November 7, 2014

Memori 18 Tahun Yang Lalu...Aku Sayang Ibu

♥ Assalamualaikum ♥

18 tahun sudah berlalu...tapi kenangan itu tetap menerjah benak kotak fikiran ku.
Mengamit setiap memori langkah tari kehidupan aku sebagai anak ibu.
Ibu yang aku agungkan dunia dan akhirat..
Siapa yang mampu menggalahkan kebijaksanaan ibu dalam soal kehidupan..

Kisah ini ternyata wujud di dunia alam fana...
Kalau dulu...aku hanya menonton di drama dan sinetron...tapi 18 tahun hidup aku umpama drama dan sinetron..dalam sedar tak sedar....kini umur aku 31 tahun...

Ya Allah...cepatnya masa berlalu.....dan cepat juga ujian dariMu kami lalui...
Hari mendatang.....redhakan kami dengan kebahagiaan....cukuplah tangisan kami tenggelam di telan usia zaman...
Cukuplah kehibaan kami.....menjadi memori terindah buat kami....walaupun hakikatnya sakit....tapi kesakitan itu hanya Engkau Yang Maha Mengetahui....

Ketika itu...umur aku 12 tahun....aku bermain di laman rumah nenek tok aku sebelah bapa...biasalah aku....hari tidak sekolah...aku memang dirumah nenek atok...

Sedang aku leka bermain...ibu datang dengan tangisan hiba....ya Allah...kenapa dengan ibu....kenapa.....sampai begitu sekali ibu menangis...

Anak kecil seperti aku....mana tahu maksud penceraian.....ya Allah....berat betul dugaan ibu....

Tahun 1996 aku dah mula belajar di tingkatan satu...satu pengalaman hidup yang tak pernah aku inginkan....ibu tiada duit untuk bayaran sekolah...tapi....keringgat ibu tidak berhenti setakat itu.....janji ibu...biarlah ibu hanya darjah enam...tapi pelajaran anak-anak ibu tetap ibu utamakan.....ya Allah..betapa besarnya pengorbanan seorang ibu....menitis luluh air mata anak kecil seperti aku...

Aku tak seperti anak ibu yang lain....aku memang manja....dan keras kepala....ibu tahu semua itu...tapi aku tetap anak ibu yang paling sensitif.....jiwa aku...hati aku waktu itu...hanya bencikan babah...

Bukan aku tak sayang babah...tapi aku tak sanggup melihat ibu menangis...jiwa aku...hati aku cepat marah...inilah aku....dunia aku hanya ada ibu...

Tahun 2014 sekali lagi jiwa aku tersentuh....bila aku, akak ngah dan adik acik bertandang ke rumah babah...
Ya Allah.....didepan pintu...jiwa aku keresahan.....

Walaupun babah tak pernah jaga kami bertahun-tahun tapi aku tetap hormatkan dia...tapi kenapa...lidah terlalu kelu untuk memanggil dia babah.....Ya Allah..bertapa berat ujian Mu yaAllah...redhakan kami ya Allah...bukan niat ingin menderhaka...tapi situasi yang buat kami begini....

Hanya Engkau saja tahu...kesakitan dan kesengsaraan kami....ujian ini bukan melemahkan kami....tapi memantangkan fikiran kami...hati kami untuk menerima Qada dan Qadar dariMu...

Walaupun sebagaimana hati aku keras...tapi jiwa aku...tetap juga lemah..entah kenapa...air mata aku boleh menitis bila melihat riak wajah babah...bertapa tuanya usia abah....hinggakan tak kenal siapa aku....Ini anak babah yang paling manja dengan babah....inilah anak babah tak pernah tinggal mengikut kemana babah pergi....inilah anak babah yang salu merenggek manja meminta sesuatu...ini dia misteri kemanjaan blogger cik akak....

Jangan menangis bila membaca memori cik akak...sebab cik akak juga insan biasa....tapi kegigihan ibu yang memberi cik akak semangat hingga ke hari ini....satu je pesan cik akak...bila ibu kata jangan...jangan buat...hati ibu selembut sutera...pasti akan tersentuh walau hanya sedikit...

14 comments:

  1. Syahdu di petang Jumaat...semoga Cik Akak dikuatkan semangat untuk terus membahagiakan hati seorang ibu..

    ReplyDelete
  2. sabar ye.. masing2 ada kisah tersendiri. smoga tabah mngharungi hari2 mendatang.

    ReplyDelete
  3. menitis air mata kak mieja :(:(
    take care ya..

    ReplyDelete
  4. sabay ye cik akak..pasti ada hikmah di atas apa yang berlaku..
    orang yang kelihatan ceria biasanya penuh duka..

    ReplyDelete
  5. Di sebalik keceriaan trsimpan seribu kedukaan..

    ReplyDelete
  6. bersabarlah cik kak, rindu mengajar erti ketabahan. :') Semoga allah beri kekuatan takhenti.

    ReplyDelete
  7. bersabarlah cik kak, rindu mengajar erti ketabahan. :') Semoga allah beri kekuatan takhenti.

    ReplyDelete
  8. setiap kita ada kisah diri mpun oo. kdg2 pengalaman lalu ya yg ngaja kita jadi cekal. mcm kmk mak kmk ninggal ms umo mek 13 tahun. betapa payahnya kmk ganti tugas jd mak.

    ReplyDelete
  9. Sabarlah.. In shaa Allah, pasti Allah kurniakan yg terbaik utk segala2nya.. aamiin.

    ReplyDelete
  10. Sebak rasanya bila baca entri cik akak ni...semoga cik akak tabah menghadapi segalanya....

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN