Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Tuesday, October 14, 2014

Makanan Tradisi Kaum Melanau : " Budu Aur " Yang Unik

♥ Assalamualaikum ♥


"Budu Aur" Idaman Anak Kampung Matu, Sarawak

"Budu Aur gambar sebelah kanan ok" Sebelah tu labu kuning beremdam..hahaha
Entri Makanan Tradisi Kaum Melanau kini bersiaran kembali..
Rindu tak rindu dengan entri cik akak nie....Sabar tak sabar..kena juga bersabar..
Sebab cik akak dah malas ambik gambar..hahaha...

Kali ini, cik akak memperkenalkan satu lagi Makanan Tradisi Kaum Melanau.
Tapi tak semua kaum melanau tahu makan tau...haha...Buang tabiat kot..
Mentang-mentang cik akak makan kan..hihi....

"BUDU AUR" nama yang unik kan...
 - Rasa masin dan berbau...hihi..serius sedap tau..
Dan nama budu...off coz berbau kan....
- Sejenis ikan....tapi dah diperkasamkan.....Tak kering..tapi berkuah seperti gambar di atas....

Cara makan senang je.....cincah dengan limau, cili dan bawang pun boleh...
Tak payah masak..telah je hidup-hidup..hihi..Ganas kan..dah macam karnival pula kan...

15 comments:

  1. biasa dengar budu ni makanan feberet org kelantan...orang sarawak pon suka makan budu jugak yer..hehe

    ReplyDelete
  2. tak sangka..sarawak pon ada budu jgk..blh jadi kawan nie cik akak..hihik

    ReplyDelete
  3. Ada budu jugak yea kat sana... tau budu kelantan jerr hi...

    ReplyDelete
  4. sarwak pun ada budu eh? ingtkan kelantan jaa ada. hahaha

    ReplyDelete
  5. Baru tau ttg budu ni.. thanks sharing cik akak.. :)

    ReplyDelete
  6. Wow...memang ganas kanibal cik akak ni..hehe..

    ReplyDelete
  7. Unik... tapi tak sangka pula ianya dipanggil budu

    ReplyDelete
  8. ingatkan Kelantan ja ada budu..hehe

    ReplyDelete
  9. First time dengar budu aur ni...makan pedas-pedas sedap kot :)

    ReplyDelete
  10. budu aur? sama ke rasa nya ngan budu kelantan?

    ReplyDelete
  11. X prnh mkn buru Kelantan pernah la hihi

    ReplyDelete
  12. Family kmk sik tunggah makanan ya budu bah. Tapi tengok dari ktk post tok, pernah kmk makan. Memang favourite.. ^_^

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN