Latest

UNTUK DISEWA RM50 SEBULAN BANNER 728X90

Saturday, January 31, 2015

Makanan Tradisi Masyarakat Melanau di Sarawak

Makanan tradisi masyarakan melanau

 Umai ikan

Umai ikan nie memang sedap u alls...tak jemu kalau makan. Kalau datang sarawak jangan lupa mencuba umai ikan ni. Diperbuat dari ikan segar dan hanya diperam dengan air limau kasturi. Dicampur dengan bahan tumbuk seperti bawang merah, bawang putih, halia dan cili pedas. Bawang besar di hiris bulat untuk menambahkan serinya...biasalah juga di campur dengan kacang tumbuk...dan di tambah dengan sedikit garam dan serbuk perasa...nyummy...tak menyesal makan tau..

 Sesar unjur Sarawak. 
Sesar unjur sarawak memang makanan bermusim...hihi..bermusim sebab udang di laut kan bermusim.juga..kiki..diperbuat dari udang biasa dan dijemur di atas bara api hingga kering...bahan memang tak campur dengan apa termasuk garam atau serbuk perasa.....
Udang segar yang dibuang kulit sahaja dan disusur menegak baru di jemur di atas bara api sehingga kering...rasa memang sedap...ada manis udang segar...


 Linut. 
Linut cik akak tak berapa tahu sebab family cik akak pantang makan. So bila dah pantang jangan cuba nak lawan pantang...biasa adat orang melanau macam nie..hihi...setahu cik akak linut diperbuat dari tepung sagu...tapi cara memasak cik akak tak.berapa pasti..sebab cik akak tak pernah tengok orang buat...pantang orang melanau memang kuat..hinggakan nak tengok pun tak boleh..


  Tupik tepung sagu.
Tupik tepung sayu memang sedap di makan bersama teh panas..hihi..nak buat tupik nie memang senang je...boleh letak apa bahan yang korang nak ..cik akak dulu waktu kecik-kecik paling suka tupik bercampur kacang...lepas tu cincah dengan gula apong....senang.....

  ulat mulung sarawak..ulat mulung memang terkenal di kalangan masyarakat melanau...tapi majoriti melanau matu daro memang tak makan ulat mulung nie ..nah cik akak yang berketurunan melanau jauh sekali ingin mencuba..tengok je cik akak dah geli...inikan pula nak makan...memang tak lah jawabnya...menurut kisah rakan-rakan yang pernah makan...rasanya lebih sedap dari udang goreng..kiki..kalau berpeluang datang sarawak...jangan lupa mencuba kalau teringin..

  Sayur midin. Sayur nie memang sedap kalau di masak campur sambal belacan. Rasanya memang sedap. Sayur midin memang mudah dan senang didapati...belakang rumah cik akak pun ada. Kalau kat restoran memang popular sayur midin nie..

  sagu. Sayu makanan ruji masyarakat melanau. Rasa yang lemak-lemak memang sedap di makan begitu sahaja...cik akak biasa makan sagu campur kacang dan ikan bilis...memang sedap..
Diperbuat dari tepung sagu...dan melalui berapa kaedah tradisi masyarakat melanau...

Untuk pengetahuan blogger....family cik akak memang pantang makan linut nie..
Tengok orang buat linut pun tak boleh...
Inikan nak makan...

12 comments:

  1. laaaa..dah tukaq cat rumah kaaa...see, betapa lamanya akak x jengok sini...kaler pepel dah xde...tp kaler ijau pon cantek gak..akak suka...

    ReplyDelete
  2. wahhh sedap nampak ..tak pernah makan semua di atas

    ReplyDelete
  3. ehh knp cik akak tak mkn linut..kat cne di panggil ambuyat..kalau sayur midin tu di panggil lemiding

    ReplyDelete
  4. Umai dnegan linut awok pernah makan... sagu pun sama... yang lenlain tu tak pernah rasa lagi.... even masa awok sampei Kuching dulu pun...tak sempat merasa Mee Kolok.... sabo je le...

    ReplyDelete
  5. kmk pun sik pande makan linut....

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Cik Akak..tak penah lagi makan makanan sarawak ni...tpi pict no1 dan no2 macam nampak sedap jer kan...

    ReplyDelete
  7. Unik semuanya kan sis?itulah hebatnya Malaysia. Rakyat berbilang bangsa makanan pun pelbagai pilihan.

    ReplyDelete
  8. Semua kt atas tu dah makan kecuali ult mulung..hehehe.. n dah jdi favorite plak.. sbb anis ddk mukah dah 4 thn..hehehhe.. salam perkenalan cik akak :)

    ReplyDelete
  9. Assalam sis...semua mknn atas ya nyaman2...favvvvvvv...

    btw..kmk melano Oya.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih bersama Dunia Cik Akak... Komen anda sangat dihargai!

HANGAT DIPASARAN